- שאיפתו של מנהל המראיין עובד לאסוף עליו מידע רב ככל האפשר מרוסנת לא אחת על ידי מגבלות הקבועות בדין. כך ידועות לרוב המגבלות הקבועות בחוק הגנת הפרטיות ובכלל זה האיסור לדרוש את הפרופיל הצבאי וכן האיסור לשאול שאלות העומדות בניגוד לחובה לנהוג שוויון כמפורט בסעיף 2 לחוק הגנת הפרטיות.
- שאלה העולה לא אחת הינה האם רשאי מעביד לבקש מהעובד תדפיס מן המרשם הפלילי בדבר הרשעות ועבירות ככל שישנן (תעודת יושר). השיקול מבחינת המעביד חשוב וברור - כך לדוגמא המעביד ירצה לברר האם המועמד לעבודה חטא בעבר, באי יושר, מרמה, גניבה ועוד.
- שיטוט במאגרי המידע באינטרנט עלול להביא את המעביד כדי טעות לחשוב לפיה דרישה זו לקבל תדפיס מן המרשם הפלילי הינה לגטימית. הסיבה לטעות נובעת מהיעדר תשומת הלב לתיקון חשוב לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים אשר פורסם בתאריך 30/3/2008.
סעיף 22 המתוקן לחוק קובע כעבירה פלילית חמורה את הדרישה לקבלת מידע מהמרשם הפלילי. החוק קובע כי מי שהשיג או דרש מן המרשם, במישרין או בעקיפין, מידע שאינו זכאי לקבלו, דינו מאסר שנה. לגבי מעבידים הסכנה גדולה יותר שכן נקבע כי מי שהשיג או דרש מן המרשם, במישרין או בעקיפין, מידע שאינו זכאי לקבלו לשם העסקה או לשם קבלת החלטה בעניין האדם שהמידע נוגע לו, דינו - מאסר שנתיים. העובדה שהמועמד או העובד נתן את הסכמתו והביא את את התדפיס בעצמו אינה מכשירה את המעשה אלא במקרים המצומצמים שבהם למעביד קיימת הזכות לקבל מידע זה.
-
הסיבה לתיקון החוק נובעת מפסק דין של בית המשפט העליון שבו נקבע כי זכותו של כל אדם לקבל מהמרשם הפלילי תדפיס הנוגע לעצמו (עד לאותה עת כל שהתאפשר לאדם הוא לעיין על מסך המחשב אך לא לקבל תדפיס). המדינה התנגדה בין היתר מתוך רצון להימנע ממצב שבו צד שלישי יאלץ אדם להביא את התדפיס. וכך הובאה טענתה בפסק הדין:
- "אחת הדרכים בה ניתן לעקוף את המגבלות הקבועות בחוק, היא בהצבת דרישה לאדם כי ימציא בעצמו תדפיס לגבי הרישומים שמנהלת המשטרה לגביו. טול למשל מעביד אשר אינו זכאי לקבל מן המשטרה פרטים על רישומים שמנהלת המשטרה לגבי אדם המבקש להתקבל אצלו לעבודה. כדי ל'עקוף' מגבלה זו, יכול המעביד לדרוש מהאדם המבקש להתקבל אצלו לעבודה כי המועמד יפנה בעצמו אל תחנת המשטרה וימציא לו תדפיס מן הרישומים שהמשטרה מנהלת לגביו" (בג"צ 7256/95).
- בית המשפט כאמור דחה את הטענה וקבע כי אין בה כדי לשלול מזכותו של אדם לקבל עותק מהמרשם המתנהל לגביו. הואיל וכך נזדעקה הכנסת ותיקנה את החוק והפכה את הדרישה מאדם להביא את התדפיס לבלתי חוקית. לאור פערי הכוחות בין העובד למעביד מצאה הכנסת אף להחמיר את הענישה במקרים בהם המעביד דורש מהמועד כאמור.
- אכן קיימים בחוק מקרים חריגים בהם ניתן לקבל מהמרשם תדפיס בכפוף להסכמתו של המועמד אך זאת אם מדובר במכרז לתפקיד בגוף ציבורי (המדינה, רשות מקומית או תאגיד סטטוטורי) או כאשר מדובר במועמד לתפקיד בכהונה ציבורית או מקום שהחוק קובע מפורשות כי תנאי הכפוף לקיומו או היעדרו של עבר פלילי.
- יוצא מכך כי בסקטור העבודה הפרטי דרישת מועמד להציג תדפיס מהמרשם הפלילי הינה למעשה עבירה פלילית וכדאי להימנע ממנה.
- יחד עם זאת כדאי לזכור כי הליכים משפטיים לרבות הליכים פליליים מתנהלים לרוב בדלתיים פתוחות ופסקי הדין מתפרסמים באתרים משפטיים שונים. לכן יכול מראיין להיעזר באותם מאגרים פומביים כדי לאסוף מידע על המועמד.
אין באמור לעיל כדי להוות משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף להתייעצות עם עו"ד מומחה בתחום.
© כל הזכויות שמורות לחכם את אור-זך, עורכי דין, 2009